5 svarīgi vitamīni skriešanas un velo-braukšanas cienītāju uzturā

July 5, 2016

vitamini sportistiemNodarbojoties ar fiziskajām aktivitātēm, mūsu ķermenim rodas papildu slodze, bet, kā zināms, no tā nav jābaidās, jo tā ir neizsakāmi nozīmīga cilvēka veselības un izturības nodrošināšanā. Divi no sporta veidiem, kas ir lieliski izturības trenēšanai un vispārējai ķermeņa tonusa nodrošināšanai, ir skriešana un riteņbraukšana. Tie ir arī ļoti populāri, jo viegli veicami teju jebkuros apstākļos. Tomēr jāatceras, ka, skrienot vai intensīvi nodarbojoties ar riteņbraukšanu, organisms patērē no 1,5 līdz pat 2 reizēm vairāk vitamīnu nekā bez fiziskas slodzes. To sarakstā ir pieci īpaši nozīmīgi vitamīni, kurus būtu jāuzņem šo sporta veidu cienītājiem.

A, B, C, D, E – tie visi ir vajadzīgi vitamīni sportistiem, un katram no tiem ir sava nozīme.

 Sākot no beigām, E vitamīns ir lielisks antioksidants, kas palīdz šūnu reģenerācijas procesos.

D vitamīns, ko mēdz dēvēt arī par “saules vitamīnu”, savukārt ir nozīmīgs kalcija uzsūkšanās procesu palīgs. Tieši tā – viss organismā ir saistīts, un dažreiz ar kalciju bagātu pārtiku vien nepietiks, ja mums trūks šī vērtīgā vitamīna. D vitamīns veidojas organismā saules ietekmē, un ir atklāts, ka gada tumšākajos mēnešos Latvijas iedzīvotāji mēdz sirgt ar tā nepietiekamību, tāpēc jāapsver iespējas to uzņemt uztura bagātinātāju veidā.

C vitamīna, ko varam lielās devās šobrīd vasarā uzņemt ar vietējiem augļiem un ogām, nozīmi nav iespējams pārspīlēt arī skrējējiem un riteņbraucējiem. Tāpat kā E vitamīnam, arī C vitamīnam piemīt spēcīga antioksidanta īpašības.  Šie vitamīni sportistiem ir nozīmīgi arī muskuļiem, turklāt C vitamīns palīdz uzturēt kārtībā imūnsistēmu.

Arī B grupas vitamīnus sportistiem iesaka muskuļu tonusa nodrošināšanai, bet tie ir vienlīdz svarīgi arī nervu sistēmas uzturēšanai. Domājot par garo distanču riteņbraucējiem un maratonistiem, B1 vitamīns piedalās skābekļa transportā uz muskuļiem un šūnām, bet B3 ir svarīga loma enerģijas nodrošināšanas procesos.

Ja šobrīd strādā pie izturības palielināšanas, noteikti pievērs uzmanību, vai uzturā lieto pietiekoši daudz A vitamīnu saturošus produktus, jo tas ir saistīts ar glikogēna veidošanos organismā.

Tāpat kā bieži tiek uzsvērta pietiekama proteīna uzņemšanas nozīme, jāatceras, ka arī vitamīni sportistiem ir vitāli nepieciešami pietiekamā daudzumā. Lai nodrošinātu organismu ar visām nepieciešamajām vielām, labs variants ir multivitamīnu lietošana papildus veselīgam uzturam; labi, ja tie papildināti arī ar omega 3 taukskābēm, kalciju, magniju, dzelzi.

Vairāk informācijas lasi šeit!